חלק 4/21

בכל אחד ואחד מאיתנו התכונות, אוכל, מין, משפחה, כסף, כבוד, שליטה, מושכלות נמצאות בערבוביה. וכל אחד ואחד משתדל לממש אותן לפי היכולת שלו. אבל הן נמצאות בכל אחד, ותלוי בסביבה, בחינוך, עד כמה שבן אדם מוכן לממש אותן ובאילו אמצעים. וגם תלוי בסביבה איך אנחנו משתמשים בסך כל הנטיות הטבעיות הללו, מרמת הגוף שלנו, מרמת החי וגם מרמת המדבר, אילו מהן אנחנו מפתחים יותר ואילו פחות.

לא פלא שאם מכניסים ילד לסביבה כלשהי, כשהוא עדיין לא יודע כלום, למשל לסביבה שבה מעריכים את המדע, אז הוא מתחיל ללמוד מהם עד כמה שהמדע חשוב, ועד כמה חשוב ומכובד להתפתח במדע. אמנם לכל אחד ואחד יש נטייה למדע, רצון לדעת מעט, לדעת כמה דברים מעניינים מהחיים, אבל על ידי הסביבה אפשר לפתח את הנטייה הזו בצורה מיוחדת. זאת אומרת, הסביבה יכולה לשנות את האיזון בין כל הנטיות של האדם, ולפתח חלק מהן יותר וחלק פחות.

אני הרגשתי את זה על עצמי, ההורים שלי רצו מאוד שאני אתפתח כאדם שיש לו יכולות להוציא מעצמו את המקסימום האפשרי, ולכן הכניסו אותי לקבוצות ספורט, שם השתתפתי בריצה לחמש מאות מטר. אחר כך הכניסו אותי לבית ספר למוסיקה, ולמרות שלא אהבתי מוסיקה קלאסית שם למדתי והבנתי אותה, ועד היום אני מכבד ואוהב ומבין אותה יותר מכל סוג אחר של מוסיקה. דווקא לתאטרון לא כל כך התפתחתי, כי התחום הזה לא היה על הכוונת אצלם, הם חשבו שתיאטרון זה לא כל כך חשוב. מה שאין כן המדע, היה מאוד חשוב בעיניהם, וגם מאוד חשוב בעיניי מתוך הדחף הטבעי הפנימי, אז גם הלכתי בעצמי לחוגים לילדים ששם למדו יותר על פיסיקה, על אסטרונומיה, נקשרתי לזה מאוד והשקעתי המון כוח וידע.

וכך בכל דבר. זאת אומרת, אנחנו רואים שילד שמתפתח, ההתפתחות שלו היא על ידי הסביבה, כשבעצם האפשרויות של ההורים ושל הסביבה שבה הוא חי הם שבסופו של דבר מפתחים את האדם לכל מיני כיוונים. והם מתחילים לפתח בו נטיות מסוימות יותר ונטיות אחרות פחות, או שמדכאים נטיות מסוימות. וכך אנחנו רואים שהאדם שגדֵל, הבחירה החופשית שלו כבר מתחילה להיות מיושמת, מוגבלת, מעוצבת על ידי הסביבה שבה הוא נולד והתפתח כילד, וכך הוא ממשיך את החיים.

לינק למקור המדעי - Liz Brooker

לינק למקור המדעי - Dr. Martin Woodhead

מקורות מדעיים - השפעת הסביבה - 4. האדם הוא תוצר של הסביבה שלו

חיים חדשים - שיחה 3 29.12.2011

FavoriteLoadingהוסף למועדפים

שייך לנושאים: 1-13 - חינוך אינטגרלי, שיחה -3, -4. מימוש הרצונות

תגובות

להשאיר תגובה

יש להרשם כדי להוסיף תגובות.