ניצה: כשאתה מדבר על שני הכוחות של טוב ורע, גם פה אני מרגישה שצריך עוד הבחנה. כי אדם בתוך המודעות העצמית שלו, יש לו פרשנות אחרת לטוב ורע. מתי טוב לי? טוב לי כשאני מצליחה, כשאני מנצחת, כשאני מקבלת. זה טוב לי. מתי רע לי? בדיוק כשזה ההיפך. אם מישהו אחר מצליח, או אפילו לא מישהו אחר, אם אני לא מצליחה, לא קבלתי. זאת אומרת, יש לי הבחנה אחרת בפנים של טוב ורע. ופה אתה מדבר על כוחות של טוב ורע אבל במונחים אחרים, של פירוד ושל חיבור.

כשאני הייתי ילד, אז אמא שלי תמיד היתה אומרת לי "תהיה ילד טוב". מה זה ילד טוב? מה היא אמרה לי? אל תרביץ לאחרים. אל תיקח ממנו צעצועים, תשחקו יחד יפה. ומה את אומרת לי עכשיו, מה זה "טוב"? "תרביץ, תיקח ממנו, מה איכפת לך, תצליח". אז את לא אמא שלי, את לא רוצה טוב בשבילי. זאת אומרת, אנחנו נמצאים בעולם רע והחינוך שלנו הוא רע, וזה גורם לנו רע. אני כמו ילד קטן יוצא לרחוב עם הצעצועים שלי, והצעצועים כבר גדולים, ויכול לאיים על כולם ולעשות שיהיה רע לכולם, ובסופו של דבר רע לי. אני לא שומע את אמא שלי, שהיא רוצה טוב בשבילי. זו בעיה.

אורן: אני רוצה להחזיר אותנו לתחושה הציבורית כאן בארץ. אנחנו מדברים פה היום בשיחה שלנו על זה שהנוסחה להצלחה זה איזון בין טוב לבין רע. לאזן את כוח הרע. השאלה, אם האיזון הזה של כוח הרע יכול לפעול רק פה בתוך המדינה, לעשות שלום ופשרה ואיזונים פה והקטנה של פערים כלכליים כמו שאתה מתאר אותם, בין עשירים לעניים, להקל את יוקר המחיה, או שאתה סובר שהבנייה של איזה יחס טוב בין אנשים בתוך הארץ יכול להשפיע גם על האיום הקיומי שיש כלפינו מצד איראן, שזה היום מסמל את כוח הרע המוביל בעולם, בכל אופן כלפינו?

האיזון בין טוב ורע משפיע על הכל, כי סך הכל אלה שני כוחות טבע שתחתיהם נמצא הכל, הכל, כל הטבע, בכל הרמות. ומכל שכן החברה האנושית, ומכל שכן ישראל, כי אנחנו בעלי השיטה. שאנחנו כבר מהצד ההיסטורי ותמיד היינו קיימים רק בזכות האיזון פחות או יותר של טוב ורע. פחות או יותר. ברגע שעשינו איזון בין טוב ורע, שהיתה לנו אהבה, חיבור, והגענו, נפלנו מזה לשנאת חינם, עשינו לעצמנו רע, זהו, איבדנו את המדינה, איבדנו את עצמנו ממש, נכנסנו לגלות.

היום יש לנו הזדמנות, דווקא על ידי זה שהעולם נמצא ברע, לעשות חיבור בינינו ולנצל את ההזדמנות הזאת, את הרע הזה שמתגלה עכשיו בעולם, כדי לאזן אותו, לאזן את הרע. ועל ידי זה אנחנו נגיע לא רק לזה שאנחנו נשמור על החיים שלנו שלא תפרוץ מלחמה, אנחנו בזה יכולים להעלות את עצמנו לדרגה אחרת של קיום, לא להיות באיום עם השכנים שלנו.

אורן: איך? אנחנו רוצים לא להיות באיום. מה אתה מציע?

תאזן את הכוח הרע שבטבע. מי כל העמים האלו?

אורן: איראן למשל.

אז מה? מי זה אחמדינג'אד, המסכן הזה?

אורן: זה אדם שמפתח פצצת אטום, שמצהיר על כוונתו למחוק אותנו מהמפה.

בסדר. למה הוא עושה זאת? כי כוח הרע שבכל המציאות הוא המתגבר על כוח הטוב.

אורן: כן, אצלו זה בולט מאוד.

יש כאלה שפחות מדברים, לא הייתי אומר שהוא הכי גרוע.

אורן: אז מה עושים איתו?

לא איתו, אלא עם עצמנו.

אורן: מה פירוש? הוא מאיים עלינו. זה שיש לנו בעיות פה בתוכנו, זה מה שנקרא הצרות הקטנות של היום. כשבא איום חיצוני, הצרות בפנים מתגמדות קצת. זה המצב היום.

לא, תשמע מה שאחמדינג'אד הזה אומר. מה הוא אומר?

אורן: שצריך למחוק את הציונים מהמפה, הם גידול ממאיר.

או! אז הוא אומר לך, שמי זה כוח הרע שבעולם? איפה הוא נמצא?

אורן: אנחנו, ישראל.

יופי. תשמע מה שהוא אומר ותעשה כמוהו. מה זאת אומרת?

אורן: שישראל היא סרטן שצריך למחוק אותו מהמפה האנושית. ישראל היא שורש הרע בעולם זה פה.

נכון מאוד. שבמצב של היום, זה מה שאנחנו גורמים. העולם נמצא מאוזן. העולם הוא המאוזן ביסודו, וכל הרע שנמצא עכשיו בעולם נמצא עקב זה שאנחנו לא מאזנים אותו.

אורן: מי זה "אנחנו"?

ישראל.

חיים חדשים, שיחה 60, 20.8.12

FavoriteLoadingהוסף למועדפים

שייך לנושאים: נושאי הערבות, המשבר, נושאי הערבות, התלות ההדדית, הסברה וחינוך לערבות, חינוך מבוגרים

תגובות

להשאיר תגובה

יש להרשם כדי להוסיף תגובות.