אורן: אילו דברים?

הקשרים הנכונים לכל מקרה ומקרה שיש לו בחיים.

אורן: מה שאתה מלמד אותו בהתחלה, בעבר היתה לנו הנחת עבודה שמישהו משלם לאדם הזה כדי לשבת וללמוד ממך. למשל המדינה שלו.

נכון.

אורן: אם הוא מובטל, אז הארגון שלו משלם. ועשינו פרויקט כזה ושם כל התורה כולה נמצאת. יש הרבה אנשים כאלה ובינתיים אף אחד לא משלם להם והארגון לא מושיב אותם ללמוד ולא שום דבר. לו אני קורא, הפרט שיושב בביתו וחי היום.

כן.

אורן: לא יודע אפילו להסביר לעצמי, אבל נניח שיש לו איזה שהוא רצון לפתוח כלפינו איזו אוזן קשבת, כמו שחתול מרים את האוזן. מה אתה רוצה ללמד אותו?

אבל הוא מסכים ללמוד אם הוא יבין שבלימוד הזה אתה תביא לו תועלת לחיים שלו. אין לו אינטרס בפני עצמו להיות אדם חדש, יש לו כן אינטרס לתקן את כל מערכות היחסים הדפוקות שלו, כי זה בשבילו נקרא חיים.

בגלל שאנחנו חכמים אנחנו יודעים שיש פה שני שלבים. "קודם נפרמט אותך, נעשה אותך אדם חדש ואז כתוצאה מזה אתה כבר תסתדר טוב בקשרים." אבל במקום שלו, בתפיסתו את עצמו, את חייו, אין לו את העומק הזה, יש לו רק תפיסה ש"יש לי בעיות בחיים", כמו סוגי הבעיות ששומעים פה או בעיות אחרות. אלה הבעיות של האנשים.

אם אנחנו רוצים להתחיל לדבר ברמת הפרט, אז אנחנו חייבים ללכת אל המקום שבו הוא נמצא, ולא לבנות על זה שמישהו נתן לו צ'ק ו"שב תשמע את תורתי".

האדם שלומד, שבא לפסיכולוג ושואל עצה, הפסיכולוג נותן לו עצה בדרך כלל לשינוי ההתנהגות של האדם עם הסביבה, עם מישהו אחר, עם עצמו. אבל האדם צריך במשהו להשתנות, הוא צריך להבין את העצה, איך הוא מתנהג עכשיו, ואיך הוא צריך לשנות את ההתנהגות שלו.

אותו הדבר כאן, אנחנו צריכים לתת לו לא רק טיפ אחד, "תעשה כך וכך כשיש לך שונא ואתה רוצה להסתדר עמו". אלא אנחנו מלמדים אותו כאן, איך בכלל לשנות את היחס שלו לעצמו ולחיים, לעולם. לכן זה לא טיפ קטן אחד, אלא שינוי הפילוסופיה שלו בחיים, ההסתכלות שלו הכללית על החיים, לכן זה נקרא "חינוך".

חיים חדשים - שיחה 29, 02.07.2012

 


שייך לנושאים: הסברה וחינוך לערבות, חינוך מבוגרים

תגובות

להשאיר תגובה

יש להרשם כדי להוסיף תגובות.