תקציר שיחה 12

פורסם: 10.01.12, 12:23 am

השיחה מתמקדת בתועלות מרכישת כוח ההשפעה. השפעה נעה בין נתינה ועד כוח האהבה הגדול מבין כל הכוחות. את כוח ההשפעה האדם מפתח ע"י בחירתו החופשית, בכך שקושר את עצמו לסביבה מתפתחת שכל הזמן נותנת לו דוגמאות טובות של השפעה, ועל ידה הוא משתנה.

הבעיה בכל ההתפתחות שלנו עד כה היא שהתפתחנו על ידי כוח הקבלה מבלי שנאזן אותו עם כוח ההשפעה. כך אנו נמצאים תמיד תחת שליטת הכוח הלא טוב והמזיק, ומפרים את האיזון ברמת האדם, הסביבה, החברה האנושית והטבע. אנחנו רואים שכך אי אפשר להתקדם. אנו חסרים את הכוח השני, כוח ההשפעה והנתינה שמנהל את העולם. אנחנו רק מקבלים ונהנים ממנו אבל לא דומים לו.

כל הטבע, דומם צומח חי ומדבר מתפתח הודות לשילוב של שני הכוחות: כוח המקבל, וכוח המשפיע. כוח המשפיע המקור לכל הכוחות הטובים, נותני החיים, בכל הרמות, שמושכים אותנו לחיבור ולקיום, ודווקא על ידיהם אנו מתפתחים. הטבע הנותן הוא הכוח היותר פנימי ונסתר, ואילו הטבע שמתפתח ובולט לעינינו זהו הטבע המקבל. האדם, הדומם, הצומח והחי מתפתחים לפי התוכנה הפנימית של הטבע הנותן.

אנו רואים שהטבע מתגלה לעינינו כיותר כולל ומשפיע. בהתאם לזה אנחנו מרגישים עצמנו המנוגדים לו, וחסרים את כוח ההשפעה הנחוץ לנו על מנת שנגיע לאיזון עימו. ובאמת אנו נמצאים היום בסוף התפתחות הכוח המקבל. כמו שקיבלנו מההורים מחנכים וסביבה ידע איך להשתמש נכון בכוח המקבל, עתה עלינו לעלות מדרגה ולדעת כיצד לעבוד עם הכוח השני, כוח ההשפעה.

שני הכוחות האלו נמצאים ממש בסביבה שלנו, בחברה האנושית. גם ניתן למצוא דוגמאות לשילוב בין כוח הקבלה וההשפעה בחברה שלנו. אם נמקד את הלימוד הפסיכולוגי בחקר מדעי של היחסים בין האדם וסביבתו האנושית, נוכל לקבל משם ידיעות על כוח ההשפעה. כך, הודות למערכת היחסים בין האדם לחברה, אנו יכולים לארגן את הסביבה ע"י מחנכים כך, שכוח ההשפעה יקבע את כל צורות היחסים בינינו, המחשבות והכוונת ההדדיות שלנו.

מה נרויח מכך?

ע"י סביבה המתפתחת להשפעה אנו מרויחים חברה בטוחה ובריאה, שבה יש דאגה הדדית כמו במשפחה. השילוב בין שני הכוחות, והתכונות שהאדם רוכש על ידם בצורה פנימית, מקנה לו כלים פנימיים המאפשרים לו להרגיש את הכוחות הפנימיים בטבע, הכוחות מאחורי החומר. האדם המגלה את המערכת הפנימית של הכוחות הפנימיים שלו, של הסביבה ושל כלל הטבע מתנתק אט אט מהרגשת עצמו הקודמת. הוא מתחיל לחיות במימד הטבע הכולל השלם, מרגיש עצמו כחלק אינטגרלי מהמערכת הזו. הוא מגיע לדרגת "אדם": הדומה לכל המערכת הזו.

מטרת התהליך הניצב בפנינו היא התפתחות במערכת כוחות הנמצאת מעל לתנועה מקום וזמן, הגעה להשגות ומודעות חדשה עד לגילוי הטבע הכולל. זוהי הלידה שלנו כ"אדם". אנו נפסיק להתפתח בצורה עיוורת, נדחפים ע"י האגו, אלא ע"י הבנה הרגשה בירור והשגה שנרכוש בהשלמה והשילוב ההדדיים בין שני הכוחות.

כל ההתפתחות שעשינו עד כה באגו היתה אך הכנה להתפתחות הבאה לדרגת האדם. מטרת ההתפתחות תושג בזה שכל אחד יגיע לאיזון והזדהות עם הטבע הכולל, ויגיע לדביקות עימו.

על מנת שנגיע לחיים הטובים במשפחה מדינה ובכל העולם, עלינו רק להוסיף לכוח האגו שלנו את כוח ההשפעה, ולאזן ביניהם על ידי הסביבה הנכונה. אבל לא יכול להיות רק כוח אחד בהתפתחות, אלא תמיד שני כוחות: השפעה וקבלה. טיב ההתפתחות נקבע לפי הכוח השולט והקובע מבין שני הכוחות. כך, אם אני מצפה להרגיש את התענוג כעודף על פני ההשקעה שנתתי, זה נקרא שכוח הקבלה שולט על כוח הנתינה.

בעצם כל צורות החיים התפתחו על ידי שליטת כוח הקבלה על כוח ההשפעה, אבל אצל האדם זה הבולט ביותר כי כוח הקבלה נמצא יותר בשליטה על כוח ההשפעה. ההתפתחות הזו בשימוש מופרז בכוח הקבלה ביחס לכוח ההשפעה, הביא לכך ש"נתקענו" בין הכוחות. לכן נכנסנו למשבר, משום שכשאשר כוח ההשפעה לא קרוב לכוח הקבלה בכלל, הוא לא יכול לסייע לו בהתפתחותו. כתוצאה מכך האדם מוכן להרוס ולהרוג הכל, רק לשם גרם תענוג. ההשלכות לכך רבות: האגו גדל עד כדי כך שאנחנו לא מתחשבים בטבע, מזהמים והורסים אותו. הוא לא מאפשר לנו לעשות חשבון ליום המחר כי מתחשב רק במה שיש לי כאן ועכשיו. חוסר ההתחשבות מביא אותנו לחוסר התמצאות. האגו שבר לנו את המערכות ואת הקשר בין השפעה וקבלה, ולכן אנו לא יודעים כיצד להתקדם הלאה.

הפתרון למשבר נמצא בסביבה. המשבר בא להראות לנו שרכישת כוח ההשפעה עבורנו זה עניין הכרחי, ממש חיים או מוות. עלינו להבין שגיבושו יבוא רק מתוך בניית סביבה מלאכותית שתדרבן אותנו להיות המשפיעים. הסביבה מחנכת את האדם בשני מישורים: עם "מקל" כנגד האגו ועם הערכה לכוח הנגדי לאגו, כוח ההשפעה. כשהאדם שפועל בהשפעה מקבל הערכה, מעמד וכבוד מהסביבה וכתוצאה מתחיל להעריך את כוח ההשפעה. זה נקרא חינוך אינטגרלי: שאנחנו פועלים דווקא על האגו המופרז של האדם ומחנכים אותו להיות מקושר ומחובר עם כולם.

על ידי החינוך האינטגרלי האדם מרגיש את פעולת שני הכוחות בכל המציאות, הוא מתחיל לנהל אותם, נכנס ברשת שקושרת את כל המציאות ונעשה אדון לגורלו.

דרגת אדם מהווה כוח האיזון בדרגה הכי גבוהה, זה איזון בין הכוחות העדינים ביותר שבטבע, ברמת כוח המחשבה. אם אנו ניקח בידינו את המכשיר המשלב בין הכוחות, נהפוך להיות אלמנט אקטיבי במערכת המביא לה חיות ואור. איזון בדרגה זו יביא לאיזון ביתר הדרגות:דומם, צומח וחי.

 

FavoriteLoadingהוסף למועדפים

שייך לנושאים: 1-13 - חינוך אינטגרלי, שיחה 12, -0. מאמר הכנה/תקציר

תגובות

להשאיר תגובה

יש להרשם כדי להוסיף תגובות.