קטע 6/12

ולכן אנחנו צריכים להבין, שבכל אחד מאיתנו יש שלושה סוגי רצונות. רצונות גופניים או אפשר להגיד בהמיים. הכוונה שהם נמצאים גם במין החי. זה רצון להחזיק את עצמנו בצורה כמה שאפשר טובה, יפה. אני רוצה להלביש את עצמי יפה, אני רוצה להיות נקי, אני רוצה להיות בריא, אני רוצה למלא את עצמי במזון, בכל מה שהגוף שלי צריך. אני רוצה לתת לעצמי מנוחה. בקיצור, להיות שָמוּר, מה שנקרא. זה הרצון הראשון. מין החי שומר על זה בצורה אינסטינקטיבית.

הרצון השני אלה רצונות של בני אדם. רצונות של בני אדם אלה רצונות אגואיסטים. אין מה לעשות. כך אנחנו מתפתחים. מעל הטבע החי אנחנו בשליטה, בתאווה, בכבוד, בצורות כאלה שאנחנו רוצים להתעלות מעל האחרים. אלה הרצונות ששייכים רק למין האדם. במין החי אין דבר כזה. בדרך כלל שואלים, אבל אנחנו רואים חיות, איך שהן טורפות, איך שהן אוכלות זו את זו. אלא שהן לא רוצות בזה להזיק לזולת. הן לא רוצות על ידי זה להתעלות ולשלוט על הזולת. הן לא לוקחות את הזולת, שיחיה לידן ואחר כך אוכלות אותו. הן פועלות רק לצורך אוכל נפש. שכך זה בטבע, בצורה אינסטינקטיבית נמצא בהם, כך הן עושות.

לכן אריה שתופס איזו איילה ואוכל אותה, טורף אותה, הוא לא עושה לה רע, אלא הוא עושה את פקודת הטבע שבו. ואנחנו רואים את זה כך. ואין ביניהם יחסים, שהם שונאים זה את זה, אלא פשוט אנחנו רואים לפנינו תמונה, שכך הטבע מתנהג. וגם אנחנו מתנהגים כך כלפי תרנגולים, כלפי פרות, כלפי מין החי, כלפי דגים. כשאנחנו גם עושים את זה. אבל אין לי שנאה לפרה, שלכן אני שוחט אותה ואוכל. אלא מאין ברירה. אנחנו כך בנויים, שאנחנו צריכים לעשות את הדברים האלה. ואנחנו משתדלים לעשות את זה בכמה שפחות נזק לאותם סוגי החי, שאנחנו משתמשים בהם למזון.

רק אדם לאדם, כאן הוא משתמש באגו שלו. כל הזמן אני מסתכל על הדשא של השכן, על הרכב של השכן, על הילדים שלו לעומת הילדים שלי, על המשכורת שלו ועל הכול. וכל החיים רק לפי זה אני מודד את המילוי של החיים שלי. עד כדי כך, שיש סטטיסטיקות מאוד מעניינות, שאם אומרים לאדם שהוא ירוויח אלף דולר בחודש והשכן שלו ירוויח פחות, אנשים מסכימים להרוויח אלף דולר במקום אלפיים. או שאומרים לו שהוא ירוויח אלפיים דולר בחודש, אבל השכן שלו ירוויח יותר. כי סך הכול מה שאנחנו בודקים, אנחנו בודקים אחד לעומת השני. שבסך הכול בזה אנחנו מודדים עד כמה שאנחנו נמצאים במצב הטוב.

זאת אומרת, הבדיקה שלנו כלפי החיים היא לא בדיקה בתוך הגוף שלי, אלא בדיקה בתוך האישיות שלי, עד כמה שהיא יותר גבוהה לעומת האחרים. ולכן סוגי הרצונות האלו, אנחנו אומרים הם רצונות של האדם, כי הבהמה לא חשוב לה מה שיש לשני, אלא היא צריכה רק למלא את מה שיש לה מתוך הטבע.

אז יש רצונות גופניים, שזה כמו במין החי. יש רצונות בני אדם, שהם כולם רעים, כי כלפי השני, אני תמיד מסתכל איך אני אהיה במצב יותר מהודר, יותר מכובד, יותר גבוה מהשני.

ועוד רצונות שיש, וגם רק בנו, ומעל הרצונות הגופניים, מעל הרצונות של בני אדם, זה רצון למדע, לחכמה. שאז אני רוצה לדעת בשביל מה אני חי, לָמה אני חי, מה קורה בחיים, איך הטבע מתנהג, מה קורה סביבי, לָמה זה קשור לזה וזה קשור לזה?

זאת אומרת, שאני אוהב את השכל שבטבע, את החכמה, שאנחנו כל הזמן נמצאים במחקר. אנחנו נמצאים באיזו בועה שנקראת "הטבע", ואני סך הכול מקבל משם, כאילו שנמצא בתוך הסְפֵרָה הזאת, ואני מגרד ממנה קצת, מגרד, מגרד ומה שאני מגרד ממנה, אחר כך אני בודק מה שגירדתי ממנה וזה נקרא המדע שלי. החוקים שאני מגלה, מחר אני אגלה עוד חוקים. הם לא קיימים היום? קיימים ודאי, רק אני לא מספיק חכם כדי לראות אותם, כדי לגלות אותם. אז כל פעם, כמה שאנחנו מתקדמים בחכמה, אנחנו יותר ויותר מגלים עוד חוקיות שיש בטבע.

מקורות מדעיים - התפתחות האגו - 3. קנאה תאווה וכבוד כגורם להתפתחות

חיים חדשים - שיחה 10   8.1.2012


שייך לנושאים: 1-13 - חינוך אינטגרלי, שיחה 10, -6. סוגי הרצונות, נושאי הערבות, הטבע, נושאי הערבות, התפתחות האגו, 1-13 - חינוך אינטגרלי, שיחה 10

תגובות

להשאיר תגובה

יש להרשם כדי להוסיף תגובות.