קטע 2/12

ובאמת כל התהליך שאנחנו עוברים הוא מאוד עצוב, קשה, ואנחנו ממש מתקדמים ממכות, משגיאות, מצרות, מכל מיני בעיות, אבל איכשהו מתקדמים. עד שהגענו למצב כמו שהיום, שאנחנו נמצאים באיזו פרשת דרכים או בכלל במבוי סתום, דרך ללא מוצא.

דיברנו על כך שזה כמו שאיבדנו את עצמנו, טעינו במדבר, ולא יודעים לאן ללכת.

אבל אנחנו צריכים שוב ללמוד מהטבע, כי בכל זאת אנחנו חלק מהטבע, והטבע נמשך לאיזון, האיזון עם הטבע זה נקרא שאנחנו נהייה כמו הטבע, באותן התכונות. שאם אנחנו מתפתחים, אז נראה בטבע, מה הכוח הכללי של הטבע? לְמה הוא נמשך? מה הוא רוצה? זאת אומרת, מה הוא מקיים בנו?

וכאן אנחנו יכולים להגיד שבהחלט יכול להיות שההתפתחות שלנו טובה, שאנחנו מגיעים להכרת הרע שבנו, האגו שבנו, שאנחנו נעשים יותר ויותר אגואיסטיים, ויותר ויותר מבינים עד כמה שאנחנו באמת לא טובים בזה, עד כמה שאנחנו ממררים את החיים, גם שלנו וגם של אחרים. ומה שאני עושה לסביבה, שרוצה להצליח על ידה, לנצל אותם, להיות יותר גדול, יותר גבוה, יותר עשיר, שולט בהם, יכול להיות שכל זה חוזר אליי ולרעתי. כי כמו שאני רואה עכשיו, בסופו של דבר, איזו חברה בנינו, איזו צורה יש לאנושות, החכמה, הגדולה, העשירה, היפה, והכול, ותראו לְמה הגענו? כאילו לגמרי לגמרי לא למצב שהיינו רוצים להגיע.

ומה הסיבה לכל הרע הזה, שאנחנו טועים כל פעם, וכל פעם מגיעים לאיזה סיכום לא טוב בחיים שלנו? הרי כל פעם אנחנו רצים לאיזו מטרה שחושבים, שאז יהיה לנו טוב, אחר כך למטרה אחרת, שוב מכוונים שיהיה לנו טוב, אבל בסופו של דבר תמיד זה לא נגמר בטוב, אלא ברע, בחוסר סיפוק, אם לא ממש בהתפתחויות דרמטיות מאוד, מלחמות, מגפות, צרות וכולי.

אז הבעיה, אם אנחנו מסתכלים עצמנו לעומת כל יתר סוגי הטבע, דומם, צומח וחי, אנחנו רואים שכל הטבע מתפתח מאוד לאט, אם הוא בכלל מתפתח. ובאמת כמעט ואין התפתחות, ומה שיש, זו רק התפתחות או חיים לפי אינסטינקטים. שכאן אלה פקודות שמתוך אותו החי הפקודות האלה מתעוררות, והחי מקיים אותן. למשל פרה, סוס, קוף, כלב, חתול, אנחנו לומדים את הטבע שלהם ורואים שהם פועלים בדיוק לפי הטבע שלהם, ולא זזים ממנו ימינה או שמאלה, ולא טועים אף פעם. כי יש להם חוקים פנימיים שלהם, וכך הם בנויים לקיים אותם.

מה שאין כן, אם אנחנו מדברים על האדם, האדם טועה כל פעם. והטעויות האלה כנראה צריכות לגרום לנו להתפתחות שכלית. כי יש לנו בעיה, או ההיפך, עליונות מעל המין החי, שאנחנו חכמים, שאנחנו מתפתחים מדור לדור בשכל שלנו, בהשכלה, בהיכרות העולם, הטבע, היכרות את עצמנו, ואז כנראה שאנחנו לא משתמשים נכון בחכמה שלנו, וזו כל הבעיה.

קישור למאמר המדעי - Czech President - Václav Havel

מקורות מדעיים - הטבע - 3. איזון עם הטבע מביא שגשוג, חוסר איזון מביא ייסורים

חיים חדשים - שיחה 10   8.1.2012


שייך לנושאים: 1-13 - חינוך אינטגרלי, שיחה 10, -2. סיבה ליסורים, נושאי הערבות, הטבע

תגובות

להשאיר תגובה

יש להרשם כדי להוסיף תגובות.