תקציר המאמר 

הבורא ית' הוא "הטוב המוחלט", כלומר שאי אפשר בשום פנים שבעולם שיגרום למי שהוא צער כלשהו, שאין לו שום "רצון לקבל", אין לו שום בסיס להרע למי שהוא. ולא עוד, אלא שיש לו "רצון להשפיע" טוב אל נבראיו ולאהוב אותם.

השגחתו ית' היא השגחה מטרתית
הכול מתפתח בצורה תכליתית, הדרגתית, כמו הפרי על האילן, אשר מושגח במטרה טובה לסופו שיהיה פרי נאה ומתוק לחיך. אך ככל שהפרי יותר מתוק בסופו, הוא נמצא יותר מר ויותר מגונה במצבים הקודמים של סדר התפתחותו.

בהמה הופכת להיות עצמאית מספר ימים לאחר לידתה, ולעומתה זקוק האדם לשנים רבות עד שיוכל להיות עצמאי - משום שהוא יצור מפותח הרבה יותר. ניתן לראות, שהשגחתו ית' על המציאות שברא אינה אלא בדמות של "השגחה מטרתית", וכי שלבי ההתפתחות הם תמיד במצב הפכי אל גמר מלאכתם.

לכן, רק מקובל, המבין את סוף המעשה, יכול להצדיק את שלבי הביניים. שכן אין מידת הטוב ניכרת בהם כלל, מקודם ביאתו של הדבר לנקודה הסופית שבו.

מטרת ההתפתחות נקובה מראש: להביא את כולם לדביקות בבורא (השתוות עימו בתכונת ההשפעה והאהבה), כדי שהוא (התכונה הזו) ימלא אותנו. מטרה זו מחויבת לכל אחד ואחד.

ב' דרכים למטרה:
1. דרך ייסורים - דרך ארוכה בזמן ומלאת יסורים ומכאובים, עד בואנו לכלל הכרה לבחור בטוב ולמאוס ברע.
2. דרך תורה ומצוות - דרך נעימה וטובה, המסוגלת להכשירנו לתכליתנו בזמן קצר ובלי ייסורים.
אולם מבחינת המציאות המעשית, השגחתו ית' מגיעה אלינו עם ב' דרכי השגחתו בבת אחת.

מטרת ההתפתחות שלנו – לפתח בנו את הכרת הרע של הטבע שלנו ולתקנו.
כאשר אנו עוסקים בחיבור בקבוצה, אנו מגיעים להכרת הרע שבאגואיזם שבנו ועל-ידי השפעת הסביבה הופכים בהדרגה את הרע לטוב, את הקבלה לנתינה.

כל ההבחן בין אדם מפותח יותר למפותח פחות - הוא רק במידת ההכרה של האגואיזם כדבר רע. משום שבאותה המידה אין הוא משלים עם האגואיזם שלו, ושואף לאהבת הזולת.

התפתחות מדעת והתפתחות שלא מדעת
ב' כוחות משמשים ודוחפים אותנו למטרה:
דרך ייסורים - כוח ההתפתחות של הטבע שאיננו מודעים לו, דוחף אותנו למטרה "שלא מדעתנו", בלי בחירתנו.
דרך ההתפתחות בקבוצה - כוח ההתפתחות מושך אותנו קדימה למטרה, רצוי ומוזמן על ידינו. כוח זה מושך אותנו מלפנים, באופן מהיר ונעים.
אין צורך לזרז את האדם ולהכריחו לעשות מעשים טובים, אלא להשפיע עליו באמצעות סביבה נכונה.


שייך לנושאים: 1-13 - חינוך אינטגרלי, שיחה -1, -0. מאמר הכנה/תקציר

תגובות

להשאיר תגובה

יש להרשם כדי להוסיף תגובות.