אורן: שלום לכם ותודה שאתם מצטרפים אלינו לסדרת השיחות "חיים חדשים" עם הרב לייטמן. איתנו באולפן גם ניצה מזוז. והיום אנחנו רוצים להמשיך לדון בנושא שהתחלנו בו בשיחות הקודמות. הציבור הישראלי היום מאוד מודאג מהמצב הביטחוני, יש איומים מכל עבר. והיינו שמחים לשמוע מה יש לך לומר לציבור הישראלי בעת פחד ומצוקה כזאת.

קשה לי לדבר לציבור הישראלי מרמת החכמה שבה אני עוסק, כי יש כאן נתק גדול בין מה שאני לומד ומגלה ומבין בטבע לבין מה שהציבור מגלה ומבין בטבע. אני מגלה בטבע כוחות של חיבור שיכולים לשנות את המציאות, אני מגלה בטבע כוח שאם האדם משפיע הוא פועל בצורה חיובית לשינוי חיי האדם, חיי החברה. והאדם הרגיל לא מגלה את הכוחות האלה. אני מגלה עד כמה שמאמץ להתחבר יכול לשנות את פני החברה, לא סתם לעשות אותם יותר שמחים, קצת יותר בטוחים, "צרת רבים חצי נחמה", שיורדת דרגת החרדה והפחד, אלא יש כאן ממש הופעת כוח חדש שהוא לא כוח פסיכולוגי בלבד שעוזר לחברה להתגבר על המצוקה הנפשית, אלא הוא גם פועל בצורה כזאת שהוא כאילו מבריח, מרחיק את האִיום האובייקטיבי שקיים.

יש פעולות בטבע, אם הקהל מתחבר, אם הקהל מתחיל להתעלות מעל האגו שלו כדי להתחבר זה עם זה במאמץ מסוים, שבמידה שמתאמצים להתחבר מעל האגו, להיות יותר טובים, יותר מחוברים, יותר מבינים, יותר משפיעים זה לזה, מייצרים בזה כוח השפעה שעובד נגד כוח הקבלה הטבעי שבנו. ואז כוח ההשפעה הזה מתחיל לעבוד במערכת הכוחות.

כי אנחנו רגילים רק לכוחות האגואיסטיים שפועלים בינינו. ועלינו להתעלות במקצת להשפעה הדדית, להתעלות מעל האגו. אנחנו לא מכירים את הכוח הזה שמתחיל לפעול, שאנחנו בעצם מייצבים אותו, הוא לא קיים בטבע בעצמו כמו האגו, כוח הקבלה, שמחזיק את כל הטבע, שמחזיק את המוצק או את הצומח, שנותן לצמח להתפתח, כשהוא רוצה כל הזמן לספוג מה שטוב לו ולפלוט מה שרע לו. כוח האגו מניע את החי לזוז, למלא את עצמו, להתרבות. גם בתוך החי, בני אדם שמשתמשים באגו שלהם להרחיב עוד יותר את כל הגבולות, השימוש בסביבה.

אלא אנחנו מייצרים מאפס, כי אין בטבע כוח השפעה. אם יש, אז זה כוח אינסטינקטיבי שקיים גם מתוך רצון הדדי לשרוד. אבל אם אנחנו פועלים בינינו כדי להתעלות דווקא, אפילו שיהיה לי לא טוב, אבל לציבור יהיה יותר טוב, אני אעשה זאת. אני אעשה אפילו שאני מקטין את התועלת שלי, אבל אני פונה ומוכן לתת את זה לזולת, כמו לתינוק שלי, כמו לקרובים שלי. אם אני מתחיל לייצב יחסים, קשרים על טבעיים מסוג זה, אני מייצר כאן כוח חדש, כוח השפעה, והוא מתחיל לפעול.

כוח הקבלה פועל מצד הטבע בצורה אינסטינקטיבית, בכל רגע הוא מייצב ומכוון כל דומם, צומח וחי לפעולות, למצב הכי טוב לכל אחד ואחד. אבל אנחנו רואים שבכוח האגואיסטי שלנו הגענו למשבר גדול, לאיומים גדולים, למקום סכנה. ואם אנחנו נפעל כאן עם כוח ההשפעה שנוציא אותו לשימוש, להפעלה, אם נתחיל לייצר אותו, בכך אנחנו יכולים לגלות איך כוח ההשפעה הזה שלנו, שהוא בדרגת הרצון שלנו, בדרגת האדם, ואם הוא כוח גדול שנמצא וקיים באיזו חברה, כמו עם ישראל, אז הכוח הזה יש בו די ומספיק עוצמה להתמודד נגד הכוח האגואיסטי הרע שהביא אותנו לאִיום, למשבר, לקריסה בכל מיני מערכות בינינו. איך שלא יהיה אנחנו חייבים לראות תופעות בשטח, ואז זה יהיה כהוכחה. לפני זה כל המילים שלי יהיו לצערי כמין הנחה, אִמרה ללא יסוד.

חיים חדשים, האומה הישראלית, שיחה 57, 13.8.2012

 


שייך לנושאים: האומה הישראלית והעולם, האומה הישראלית, נושאי הערבות, הטבע, נושאי הערבות, המשבר, נושאי הערבות, השפעת הסביבה, נושאי הערבות, התלות ההדדית, נושאי הערבות, התפתחות האגו, מדע/אקולוגיה, מדע

תגובות

להשאיר תגובה

יש להרשם כדי להוסיף תגובות.