אורן: שלום לכם ותודה שאתם מצטרפים אלינו לסדרת השיחות "חיים חדשים" עם הרב לייטמן ועם ניצה מזוז. אנחנו רוצים ללמוד מהרב לייטמן איך אפשר להתכונן לקראת המצב הלא פשוט והמסובך, שאנחנו מתקרבים לקראתו, כאן בישראל. איך אפשר להיערך לקראת האיומים הביטחוניים, מהמישור החברתי, ממישור היחסים בינינו, על מנת לעבור את התקופה המסובכת הזאת בצורה טובה יותר.

ואנחנו דנים על זה כבר במשך כמה שיחות, ובכל פעם אנחנו משתדלים לשמוע מהרב לייטמן משהו שיתקבל יותר על לבנו, שנבין יותר, שנוכל להתחבר אליו, שנוכל לממש אותו בחיים שלנו כאן, ובאמת לזכות להקלה ולתרופה למצב הבעייתי שישראל נמצאת בו היום.

אני הייתי פותח בצורה הפוכה. במצב שאדם נמצא באיום הוא לא מחפש פתרון הגיוני, שכלתני, אלא דווקא מוכן לקלוט את הדברים המוזרים והרחוקים ביותר מההיגיון הרגיל שלו. אני הייתי פונה לעם בצורה גלויה. הייתי מביא לו את מה שאומרת על כך חכמת הקבלה עצמה, בשם "קבלה". החכמה הפנימית שלנו שמדברת על יסודות העולם והמציאות, על הכוח העליון שמוביל אותנו דווקא לגילוי שלו, שאנחנו נעלה לרמה אחרת לגמרי של קיומנו ולמציאות חדשה.

אני הייתי מסביר לו בצורה קצרה, שאולי תראה גם כמיסטיקה, אבל בצורה כמה שיותר גלויה. שזה באמת כך, המציאות הזאת מביאה לנו עכשיו התמודדות עם הבורא, עם הכוח העליון, שהוא הוא ולא שום דבר אחר מסובב את הכול, כדי לקרב אותנו אליו. ואנחנו צריכים לראות בזה הזדמנות להתעורר ולעלות מהרמה הגשמית הזאת, האומללה ממש, שבה אנחנו קיימים, לרמה אחרת שמתאימה לנו. שסוף סוף נממש אולי את היעוד שלנו בעולם ונַרֵאה בזה דוגמה לכל העולם.

שבסך הכל בחיבור בינינו אנחנו מעוררים את הכוח העליון הטמון בנו, בקשר בינינו, ונמצא בגלות, בהסתרה מאתנו, מפני שאנחנו לא יכולים לגלות אותו בעקבות היחסים האגואיסטיים שלנו. ואם נתחבר, אנחנו מעוררים אותו, מגלים אותו בצורה רגשית, בצורה ריאלית, כקיים וחי בנו, בקשר בינינו. והוא שיעזור וילחם בעדנו.

אני הייתי מסתמך על חכמת הקבלה בצורה גלויה, עם המקורות, עם כל עוצמת ההוכחות מהקבלה, כמו מורנו, בעל הסולם. ולא הייתי מסתיר שום דבר, אלא עם ההסבר שלנו, בצורה מובנת לכולם עד כמה שאפשר, מעלה את כל העם לרמה שלו, לדרגה שלו, למה שהוא חייב להיות.

כי השעה הקריטית הזאת, שעת הסכנה, היא צריכה דווקא לעזור לנו לפתוח באדם כאלה חושים, כזו נכונות להבין, נכונות להרגיש, נכונות לקבל את ההסבר הקבלי. שדווקא בעקבות החכמה שלנו, הכוח הפנימי שלנו, אנחנו המיוחדים וחיים וקיימים לצורך הגבוה הזה, של לגלות את הבורא לנו ולכל העולם. ולראות בכל מה שקורה את ההזדמנות מצדנו והזמנה מהכוח העליון הזה להתגלות לכולם.

אני חושב שבשעת סכנה אמיתית אנשים מסוגלים לשמוע את המסר הזה ואם הוא יהיה לפחות מונח כך לפניהם, אז בשעת חשבון נפש שאדם עושה במהלך קבלת מכות, זה יעבוד בו. זה יעלה לרגש ולמחשבה, זה יפעל לכיוון הנכון בצורה כלשהי, להזדהות עם זה. וכאן באמת אנחנו עושים בזה תיקון בשורש הבעיה.

אנחנו מעמידים את כולם מול הכוח הכללי, תקרא לו טבע, תקרא לו א-לוהים, לא חשוב איך כל אחד ואחד קורא לו, תקרא לו גורל, מזל, כשאת הכוח הזה אנחנו צריכים לקרב אלינו, לגלות בינינו. אני הייתי הולך בצורה גלויה. ברור לכולם שאנחנו ארגון שמפרסם את הערבות, אבל השורש לערבות, שמחייב אותנו להיות ערבים זה לזה, זה כדי שאנחנו נדמה לכוח העליון, בזה אנחנו נהיה האדם, הדומה לעליון.

אני אישית לא הייתי מחליף את היציאה לעם עם כוח הקבלה בשום צורת הפצה אחרת, או פרסום אחר. לזה יש לנו מקורות, יש לנו אומנות מסוימת להסביר את הדברים בצורה כמה שיותר פשוטה, אבל העיקר רגשית. לא לפחד להראות מיסטיקאים כלפי המוח הארצי הקר שלא רואה יותר ממה שרואות העיניים הגשמיות, אלא דווקא לפנות כמו בזמן סכנה, כשאדם נמצא מול הגורל שלו, לפנות דווקא למי שמחזיק את הגורל, לכוח העליון.

כשאנחנו מבטחים את עצמנו בחברות ביטוח, יש בפוליסות הביטוח סעיף שקוראים לו "כוח עליון", אם אני מבטח את עצמי מכל הנזקים או בבטוח חיים במקרה מוות, אז לוקחים בחשבון שיש משהו שאנחנו לא יודעים, לא מבינים, שיש מעלינו ויכול לקרות בכל רגע ורגע, שזה נקרא "כוח עליון". ועכשיו, בשעת הסכנה, אנחנו נמצאים בדיוק באותו מצב, שנמצאים בידיו של הכוח העליון. ולכן אנחנו צריכים אולי לפנות לאותו מקור, שעכשיו מחזיק אותנו, ומי יודע איך, הוא לבד קובע את הרגע הבא שלנו בשעת הסכנה, או לחיים או למוות. אז אנחנו בדיוק פונים אליו, רוצים לעורר אותו, רוצים לקרב אותו בצורה הטובה.

ולכן אני לא רואה כאן מיסטיקה או משהו, כי אנחנו פועלים בדיוק באותו מקום רגשי מאוד, גורלי, שעכשיו מתעורר באדם. אבל במה יש לנו לפנות לאותה הנקודה הגורלית, לאותה נקודת ההכרעה של חיים או מוות. עם מה אנחנו יכולים לפנות, מה יש בנו? אז יש לנו את חכמת הקבלה. אנחנו לא נביאים, אנחנו פשוט מעוררים את המקורות שלנו, ואת מה שהם אומרים, במה אנחנו יכולים לשנות את הגורל שלנו לטוב.

אפילו בהסבר הקודם, למה הגורל שלנו בינתיים פונה אלינו באיום, למה הכוח העליון מאיים עלינו עכשיו, דרך אחמדיניג'אד, שזה כדי לעורר אותנו להתחבר דווקא עמו, לא עם אחמדיניג'אד בטוב וברע, אלא עם הכוח העליון הזה שסובב את כל הסיבות. וכאן יש לנו, ולאף אחד בעולם אין, לנו יש כלים שלנו איך אנחנו יכולים לעשות זאת, דרך החיבור בינינו. לעשות מאתנו אגודה אחת שבה, בתוך האגודה הזאת, בתוך החיבור בינינו, אנחנו מגלים את הכוח העליון, שכן מעוניין ומסוגל כך להתגלות.

בשעת סכנה נראה לי שהגישה הזאת היא הגישה הכי גאונית ואפקטיבית. דווקא. כי בכל התהליך הזה שאנחנו עוברים בשעת סכנה ומלחמה, אין יותר מגורל, שיוצאים לאיזו פעולה ועד כמה שמתכננים לא יודעים מה יקרה. אני הייתי פועל בצורה כזאת. כמקובל אני רואה שזה הנשק החזק, הטוב, המקורי שלנו, והוא פועל בדיוק מול אותו כוח עליון המזמין אותנו לפעולה הזאת.

הייתי אומר שזה לא מוחק את כל ההזדמנויות והאפשרויות האחרות ברמות השונות, שעליהן דיברנו קודם. אבל בעצם המכה האמיתית והמועילה ביותר חייבת להיות בגילוי המקור של הבעיה ובמקור של האיחוד ככוח המלחמה האמיתית.

ודאי שהציבור הדתי עובד עם זה בצורה אחרת, עממית יותר, כמו "תהילים נגד טילים", תפילות למיניהן, צומות וכן הלאה, וזה גם מכובד וטוב, כי גם זאת פנייה עממית לאותן כוח עליון. אבל בטוח מכל המקורות שלנו שהחיבור הוא בעצם הדרגה העליונה של ההתקרבות שלנו, האמצעי החזק ביותר, המועיל ביותר בהתקרבות שלנו לאותו כוח עליון. שאז אנחנו נכנסים תחת המטרייה שלו, ואז אף אחד לא יכול לגעת בנו, אלא "ה' יילחם בעדי" . זו דעתי.

אני הייתי פותח את כל המקורות והייתי אומר בפה גלוי מה בעצם הסיבה לאיום, שאין עוד מלבדו, ומה אנחנו צריכים לעשות בהתאם לכך. זה סך הכל רצון הבורא שאנחנו נתקרב אליו. ואי אפשר לנענע אותנו, אלא רק על ידי מקרים כאלו. אז בואו נשתמש במקרה הזה, ועכשיו, מראש, כי בזה אנחנו באמת יכולים למנוע את כל הקורבנות, ויחד עם זאת להביא את עצמנו לדרגת קיום נעלה יותר ממה שהיה לנו קודם.

אני חושב שכמה שאנחנו נסובב את הדברים ברמה הגשמית, לא נוכל למצוא פיתרון לדבֵּר על אותם הדברים הפנימיים בצורה שזה יהיה הגיוני, שזה יהיה קרוב לאדם שרגיל להשתמש בכל המונחים מהחיים שלו. אנחנו חייבים כאן להכניס איזה כוח עליון שהוא הפועל. אם אתה אומר בלי כוח עליון, "התחברות זה טוב", בסדר, שמענו. "ואהבת לרעך כמוך", יופי, אנחנו גם רוצים לעשות את זה. זה הכל ברמה כזאת שלא מעוררת את האדם לפעולה, וכאן – כן. אלא אתה חייב להגיע בחיבור שלך לתבנית, לצורה מיוחדת שזה יהיה באמת חיבור, ואז תגלה את הבורא בצורה "בוא וראה", לנו, לנבראים שלו, לעם שלו.

בזה אני מרגיש את עצמי בטוח, כנמצא בתפקיד, ואני חושב שזה יישום של כל הלימוד שלנו, של כל הקיום שלנו כחברת מקובלים. וזה שאנחנו יוצאים בינתיים עם כל מיני אמרות בחצי מילה וברבע מילה, זה רק מעורר בעם איזו חמדה, איזה יחס יפה, נכון. אבל נראה לי שלהסתיר את העוצמה האמיתית ובלי להסביר לעם מה המסר שלו בהיסטוריה, מה התפקיד שלו, כמעבר לכל האנושות לגילוי הכוח העליון, כמתקן את כל המשבר הזה על ידי כוח עליון, אנחנו מפספסים בזה הזדמנות מאוד מיוחדת. כי יש כאן משבר כללי גדול, ואיום עלינו בפרט, שאם לא נעשה זאת, אז אנחנו מעמידים את עצמנו מול סכנות הרבה יותר גדולות, שלעם יהיה הרבה יותר קשה להתחבר ולהזדהות בעתיד.

אני חושב שעכשיו זה כבר המצב שחייבים להתחיל במכת הפצה, במכת הסברה אגרסיבית, גלויה, אמיתית, לכולם, לכל העם, גם ליהודים שבכל העולם, אבל במיוחד לעם ישראל. ונראה לי שזה מה שכותב בעל הסולם, זה מה שאני רואה מהכתבים שלו. הוא לא מסתיר את הדברים, אלא ההיפך, הוא אומר שבשעת סכנה זה מה שצריכים לעשות.

אחרת, אנחנו נראה כמו שקיבלו אותו, מרקסיסט, סוציאליסט, קומוניסט, עם עיתון "האומה" שהוא הוציא. לא הבינו אותו בצורה ברורה מפני שגם הוא חיפש איזו גישה יותר רכה לגשת לעם. אבל היו זמנים אחרים, העם לא הרגיש והעולם לא הרגיש את האיום הכללי מהטבע, מהמשבר, מחוסר האונים, ממכת הרעב שמתקרבת, ממכת האקלים שכבר מתחילה להתפתח בעוצמתה וכן הלאה.

אני חושב שאנחנו צריכים לכיוון זה להתחיל לעבוד, כי כל יתר הפעולות שלנו זו תהיה חצי מילה וזה לא יועיל. זה אולי יפעל באיזושהי צורה, אבל באמצע אנחנו צריכים להבין שכל עוד אתה אומר למישהו על האיחוד, על החיבור, אבל לא כמקור מאיפה זה בא, מחכמת הקבלה, אז אין לך העוצמה הזאת. ובדרך כל יתר ההסברים שלך יקבלו כל מיני לבושים, עיוותים מה"עמך" שרגיל לכל הדברים האלה, כך שהוא יקבל את זה כמו קריאה יפה. שיהיה לנו יותר קל, שיהיה לנו פיצוי לחוסר ביטחון ולחרדות לעת צרה, כשיתחילו מקרים של נפילת טילים ויהיו הרבה פצועים והרוגים וכן הלאה, איכשהו לחבר ולהמתיק במשהו את המכה עצמה.

אנחנו מדברים כאן לא על המתקת המכה, אלא על תיקון המצב ביסודו, על ידי זה שאנחנו מעוררים את המאור, המחזיר אותנו מרע לטוב. וכמה שה"עמך" יבין זאת או לא, זו אמת שהוא ישמע בהתאם לחרדה שלו, ובאיזושהי צורה, אפילו שלא יתאחד, אפילו שלא יתחבר, אפילו שלא יתחבר למסר שלנו עצמו, זה בכל זאת יעבוד בו. כי אנחנו בינתיים נכנסים עם ההסברה שלנו לתוכם, והמאור שבנו יפעל בתוכם. אנחנו באמת גורמים כאן לאיזון חיובי בין הכוחות הפועלים בשטח. זה מה שנקרא "ה' יגמור בעדי".

אני משתדל ללכת עם כל השאלות, עם כל הבירורים והביקורת על מה שאנחנו משתדלים לייצר כאן בכל מיני הסיבובים שאנחנו עושים, איך להגיד ואם לא להגיד, ונראה לי שזה לא יעבוד, אלא רק האמת, סך הכל גילוי האמת צריכים.

חיים חדשים, האומה הישראלית, שיחה 58, 13.8.2012

 

FavoriteLoadingהוסף למועדפים

שייך לנושאים: הסברה וחינוך לערבות, אמצעי תקשורת, כלכלה/בריאות/ביטחון, בטחון, האומה הישראלית והעולם, האומה הישראלית, נושאי הערבות, המשבר

תגובות

להשאיר תגובה

יש להרשם כדי להוסיף תגובות.