אורן: שלום לכם וברוכים הבאים לסדרת השיחות "חיים חדשים" עם הרב לייטמן. שלום הרב לייטמן.

שלום לכולם.

אורן: שלום לך ניצה מזוז. אנחנו מזמינים אתכם להצטרף אלינו לשיחה על המצב בו נמצאת היום מדינת ישראל. אנחנו מתחילים להרגיש מכל עבר סימנים למצב לא כל כך נעים ברמה המדינית, המצב בכל האזור בכל מיני חזיתות, יכול להגיע למצבים דרמטיים. ובארץ מתחילה הערכות בכל מיני היבטים, ובאנו היום לשוחח עם הרב לייטמן כדי לקבל את זווית הראייה המיוחדת שלו.

ניצה, תכניסי אותנו אולי לשיחה הזו ממקום קצת יותר רגשי.

ניצה: באמת במסגרת ההיערכות הכללית מתחילה היערכות בכל מיני מישורים. אנחנו יודעים ש"תנועת הערבות" היא תנועת שפועלת במישור החברתי-חינוכי.

כן.

ניצה: איך היית ממליץ לקהל הישראלי להיערך במצב כזה?

להגיד שאנחנו ארגון חינוכי זה נכון אבל צריך להוסיף שהחינוך שלנו הוא מהיר מאוד, הוא משנה את המציאות, ויכול ממש להפוך את המצב ממה שאנחנו רואים היום. אנחנו נערכים עכשיו כדי לשפר את המצב על ידי מלחמה. זאת אומרת, מה שאנחנו רוצים לעשות על ידי מלחמה, אנחנו יכולים לעשות גם על ידי החינוך, וזה באמת לא מובן לאזרח הרגיל.

וכאן אנחנו צריכים לראות באילו דרכים, ובאילו אופנים עלינו להלביש את המסר כדי שלפחות קצת ממנו נוכל להגיש לקהל או לפחות לקרב לאזרח כך שנפעל עד כמה שאנחנו מסוגלים להמתיק את המכה. ודאי שאם חושבים שהפתרון עכשיו הוא על ידי מלחמה אז הוא וודאי ידרוש כוחות וקורבנות. מה שאין כן, על ידי חינוך זה יכול להיות הרבה יותר מהר וודאי בלי קורבנות.

השאלה היא רק איך נהיה מסוגלים להסביר את זה לעם. אם אנחנו מדברים על פי גישת חכמת הקבלה, אז ברור לנו מה עושים, על ידי זה שאנחנו משתנים אנחנו מזמינים כוחות מיוחדים מהטבע והמציאות משתנה, כי אנחנו גורמים לאיזון ברמה חדשה. זה אם אנחנו מדברים בינינו לבין עצמנו. אם אנחנו מדברים כלפי האזרחים, אנחנו צריכים בצורה כלשהיא להסביר שאת החיבור, אנחנו חייבים להשיג על ידי פעולות בינינו, על ידי הסברה, על ידי הפעלה בכל מיני סדנאות, שולחנות עגולים וכן הלאה.

החיבור הזה בעצם לא רק מקל עלינו, כמו על עַם שנעשה יותר מחובר, יותר מלוכד, אנחנו יודעים שבשעת מלחמה כולם מתחילים להתגבש ומפסיקים עם כל המריבות, אלא, אם אנחנו מעבירים את החיבור בינינו אז הוא סגולה, יכול להיות שכאן צריך להיות רמז שמובא בסגנון שמגישה תנועת הערבות, שבחיבור הזה ישנה סגולה מיוחדת, כוח מיוחד, שעל ידו אנשים מתחילים להרגיש כוח מיוחד, הרגשה מיוחדת של חום שלא ראו ולא הרגישו בשום צורת חיבור קודמת או על ידי גורם אחר. אנחנו נראה בחוש עד כמה שפעולות החיבור שלנו דווקא על ידי ערבות, מגיעות גם מהתורה, "ואהבת לרעך כמוך", ו"תהיו כערבים זה לזה", "כל ישראל חברים" וכולי וכולי.

אם אנחנו מקבלים את העצות הללו, הסלוגנים האלה, שלא שייכים לדת אלא זה שייך לכלל האומה, כי מתוך כללים האלה פעם בנינו את עצמנו כעם, כמו שכתוב "היום נעשיתם לעם". מתי? כאשר מקבלים את התנאים האלה, להיות ערבים זה לזה, חברים זה לזה וכן הלאה. אם אנחנו נתעמק קצת במסרים שנמצאים במשפטים האלה מהתורה, אנחנו נבין מה באמת נדרש מאיתנו, עד כמה אנחנו צריכים להתעלות מעל האגו שלנו ולהתכלל זה עם זה.

אנחנו צריכים להרגיש את עצמנו כעם אחד, כמשפחה אחת, אנחנו צריכים להשתדל לפתור את כל הבעיות כמשפחה סביב שולחן עגול, שכולנו דואגים זה לזה, כולנו מחוברים זה אל זה. אם נתחבר בצורה כזאת, אז התורה מבטיחה לנו שננצח כל שונא וכל אוייב. לא דורשים מאיתנו לקיים מצוות, לא דורשים מאיתנו לעשות פעולות מיוחדות דתיות, אלא דורשים מאיתנו קודם כל איחוד. כל התורה על רגל אחת היא "ואהבת לרעך כמוך".

ולכן, אנחנו צריכים להעביר לעם את המסר הזה בצורה כמה שיותר ברורה, נחרצת, חדה, ממש דוקרת הייתי אומר, בהסברה עד כמה אנחנו רחוקים מזה, עד כמה אנחנו בתוכנו אינדיבידואליסטים, פרוטקציוניסטים, עד כמה יש בינינו שנאת חינם, שעל הרקע הזה פעם נחרב בית המקדש, והיינו צריכים לברוח מארץ ישראל.

חזרנו לארץ ישראל ועלינו להסביר שרק בתנאי שנגיע לאותו מושג הנקרא "אומה" העם, המדינה והחברה, שדווקא בישראל יכולים להיות כעם, יחד, רק בתנאי שהם יחד וכן הלאה, ואם לא, אז זה יהיה רק קיבוץ גלויות. אם נתחיל לגבש את כל המסרים הקטנים הללו ולהסביר אותם אחד אחד, לפתוח אותם כמה שאפשר, אז אני חושב שיש לנו כאן מספיק חומר רגשי להפצה.

אין הוכחות לשינוי המציאות הגשמית מהיום למחר. אבל בכל זאת בטוח שזה הכיוון הנכון, שאף אחד לא יכול להתנגד לו. לכן, לא כל כך ידרשו מאיתנו הוכחות, כי הדברים האלה תמיד פועלים בעם ישראל, בשעת חירום אנחנו נמשכים בצורה טבעית, אינסטינקטיבית, להיות יותר קרובים, יותר מאוחדים, ולכן צריך רק לעורר לזה.

עכשיו, אחרי שאנחנו יוצאים בפנייה רגשית, בצורה רחבה, בצורה דרמטית, ומתחילים את הפעולה הזאת על כולם, בלי להתחשב עם אף אחד, כי חוץ מאיתנו בעצם, אף אחד לא מדבר על זה בצורה כל כך רחבה. אפילו שיש תנועות שהן בעד חיבור, בעד אהבה, הן לא פועלות ממש בשטח, בנו יש נחיצות יותר גבוהה. זו בדיוק משימת חיינו גם כך.

ולכן, אחרי שאנחנו יוצאים עם מסר כזה, אנחנו חייבים להעביר סדנאות בנושא זה יום יום בערוצים שלנו בטלוויזיה ובאינטרנט. וגם בשידור חי ממש, היום מהכיכר הזו, ומחר מהכיכר ההיא וכולי, דָנים בכל מיני ערים בישראל, אולי בשולחנות עגולים ולא סדנאות, כי בסדנאות אנשים מדברים בשקט, ביניהם, זה כאילו סגור. מה שאין כן שולחן עגול הוא כאילו פתוח ומדברים למצלמה, לאוויר, לעולם, לעַם. ולכן אני חושב שזה צריך להיות יותר בצורת שולחנות עגולים.

עלינו לפתוח את הדברים האלה, יום יום לעַם כולו, ממש לפי הקריאה שלנו, הוא שומע את הדיונים סביב השולחן ועד כמה אנחנו צריכים להיות יותר מחוברים, עד כמה צריך ללכד אותנו, לעזור לנו, ושהדברים האלה הם ממש כשמירה עלינו, כי פותחים בזה מטרייה מיוחדת. אלה לא טילים, צריכים אולי למצוא שֵם מיוחד למטרייה הזאת. "מטריית האיחוד", "מטריית הערבות", משהו שיתקבל וכך השם הזה יישאר. זה מה שאני חושב שצריכים לעשות בעצם.

חיים חדשים, שיחה 55, האומה הישראלית, 12.8.2012

 

FavoriteLoadingהוסף למועדפים

שייך לנושאים: הסברה וחינוך לערבות, אמצעי תקשורת, האומה הישראלית והעולם, האומה הישראלית, הסברה וחינוך לערבות, סדנאות/שולחנות עגולים

תגובות

להשאיר תגובה

יש להרשם כדי להוסיף תגובות.