תקציר שיחה 13

פורסם: 11.01.12, 5:12 am

הטבע מעמיד בפנינו תנאי הכרחי, שצריך להגיע לאהבה שלמה בין כל בני האדם. אבל הטבע הנוכחי שלנו הוא כזה שכל פעולה ומערכת קשרים בחיים שלנו מונעות מדאגה עצמית, מתקווה אגואיסטית להרגיש טוב יותר. כל החיים שלנו מסתכמים באיך להשיג מקסימום תענוג ותועלת במינימום מאמץ. ההרגשה הטובה היא הטבע של דרגת החי, ולכן אנו נמשכים להיות באיזון עם מצב זה. הטבע האגואיסטי שלי מכוון אותי לשמור על חוק של הרגשה עצמית טובה. גם קשה להשתחרר מזה כי מושא המילוי העצמי הוא תוצאה של חינוך, השפעת הסביבה, ערכים והרגלים שנטעו בי החברה, הורים ומחנכים.

אם כל החיים אנו דואגים רק לעצמנו, איך נוכל לשנות את טבענו ולאהוב את הזולת?

לאהוב את הזולת נקרא שאני מעמיד לרשותו את כל היכולות והאמצעים שלי, עד לנקודה שאין לי כלום חוץ מהרצון להשפיע לזולת ודאגה מתמדת לטובתו. האגו שלנו הביא אותנו למצב שכל אחד רוצה להרגיש ביחס לזולת, כמי שנמצא מעל הזולת ונהנה מרעתו. אנחנו לא מסוגלים לשנות את הטבע הזה, לא יכולים להביא לשינוי רגשי ביחסנו לזולת ולהתחשבותו בו. החברה האנושית ניסתה להגיע לחברה אוטופית של דאגה לזולת, אבל כל זה לא יצא לפועל. כתחליף נוצרו מערכות שמגבילות את האדם בחוקים כך שלא יזיק לזולת.

המשבר הנוכחי הוא בעצם משבר ביחסים בינינו. האנושות הבינה מסיכום המלחמות שעברה עד כה, שבסוף כולם מפסידים ומשלמים ביוקר. לכן בלית ברירה הקימה מערכות קשר וארגונים בינ"ל, כדי לרסן את האגו שלנו וכדי שלא נהרוס אחד את השני. אבל גם זה לא הועיל, כי ההתפתחות האגואיסטית הסלימה בעקבות ההתקשרות במסחר ותעשייה בין לאומיים. שרשרת המצבים שאליהם הוביל אותנו האגו בכל העולם יצרו עוני, אבטלה והזנחה בחינוך גם במדינות המתפתחות.

הקשר המסחרי שנוצר בין המדינות העניות והעשירות, הביא לתלות הדדית מחייבת ולמשבר הולך ומתרחב, בגלל צורתו האגואיסטית. כך המרדף האגואיסטי אחר רווחים הביא אותנו למשבר עולמי בכל התחומים. תופעת האבטלה, העוני והסבל מתפשטות בכל העולם ללא תקנה משום שהאגו לא מאפשר לנו לדאוג על אף אחד אלא על עצמנו בלבד.

עם זאת, במקביל למשבר הטוטאלי, שמשתרע על פני מדינות מפותחות והעולם השלישי, אנו מתחילים להרגיש שכולנו בסירה אחת, ואם אחד מסב נזק, כל העולם מרגיש זאת. הגענו למצב שהאגו שלנו חוזר אלינו בתגובה שלילית כמו בומרנג. המשבר הרב מימדי המורגש באדם עצמו ובסביבתו, מציב אותנו בפני כורח לעבור מהתחשבות אגואיסטית לאהבת הזולת. עתה ביכולתנו לייצר בעצמנו כוח שיחייב אותנו בכוח לעבור לאהבת הזולת, ולא לחכות לטבע שיחייב אותנו לזה על ידי מכות קשות.

כיצד לעשות זאת? רק על ידי הסביבה. אנחנו צריכים לבנות את הסביבה כך שתהיה הגורם שיחייב אותנו להחליף את יחסינו לזולת משנאה לאהבה. היא תביא אותנו להרגיש מילוי וטוב ביחס של אהבה לזולת והתנגדות גדולה כלפי יחס של שנאה כלפיו.

בבניית הסביבה אנחנו בונים לעצמנו טבע החדש, שכביכול משלים את הטבע האגואיסטי ששולט עלינו בכוח אלטרואיסטי וטוב.

בניית התהליך הזה תלויה במידה שבה נרתום את כל המערכות הקיימות וכלי התקשורת לטובת שינוי היחסים בינינו. מלימוד היחסים, שמצד אחד תלויים זה בזה ומצד שני בצורה שלילית, נוכל להגיע למודעות החדשה: לערבות- שחייבים לבנות את הקשר הטוב בינינו ולהיות ערבים כמו במשפחה. הטבע קידם אותנו משך אלפי שנים בהתפתחותנו עד למצב המשבר. מהותו הפנימית של המשבר היא לידתה של האנושות- שנגיע לכוח האהבה, הכוח הפנימי שנמצא בטבע. לכן היינו צריכים להיות קודם במצב נגדי לכוח האהבה, באגו, כי מתוך הפערים נוכל להרגיש את כל השלמות ונצחיות, את גדלות התהליך שעברנו. זאת אומרת, עד כה התמלאנו והרגשנו טוב מהשוואת מצבנו למצב הזולת, עד כמה עליון ביחס אליו. כך בהתפתחות לעבר האהבה, אנו נשווה את המצבים המתקדמים שלנו לצורות ההתפחות הקודמות שלנו. ההשוואה הזו תתן לנו מילוי, תענוג והרגשת רווח והתקדמות.

כאמור, הטבע מציב את המשבר כמין תנאי: או שהולכים לאבדון או שמעתה והלאה אנו נבנה בעצמנו את המצבים הטובים המתקדמים על ידי שימוש בהשפעת הסביבה על האדם.

אבל חשוב להבין שהסביבה לא סתם מאלפת אותנו כחיות, אלא אנחנו בעצמנו בונים מעצמנו אדם. אנחנו מעצבים ובונים בעצמנו את המערכת שתחנך ותעצב אותנו. אנו בודקים מהו השלב היותר מתקדם שלנו ובהתאם בונים את הסביבה כך שתחייב אותנו לכך- אבל אנו מסכימים עם זה.

אנו נולדים לעולם חדש ועלינו להיות מותאמים אליו. לכן עלינו לחנך את האנושות למדרגה החדשה, כי כל היתרון של האדם על הבהמה, זו המודעות לטבע, ואותה הוא צריך להשיג בעצמו.

אני מחלק את עצמי לשניים: למודעות החדשה, האדם שבי, ולאגו שלי, ה"כלב" שבי, חלק החיה שבי, וביחס זה אני בונה את עצמי מחדש.

הזמן שלנו הוא הזמן הבשל ביותר לתיקון. האגו הגיע לסיום התפתחותו ואנחנו מוכנים להגיע ולעלות לקיום החוק של ואהבת לרעך כמוך.

FavoriteLoadingהוסף למועדפים

שייך לנושאים: 1-13 - חינוך אינטגרלי, שיחה 13, -0. מאמר הכנה/תקציר השיחה

תגובות

להשאיר תגובה

יש להרשם כדי להוסיף תגובות.